A l’acte d’inauguració d’aquestes Jornades, que enguany se celebren per cinquena vegada, hi intervindran el Síndic d’Aran, Carles Barrera; el lehendakari del Govern basc, Juan José Ibarretxe, que pronunciarà una conferència sobre “La Identidad Euskera: presente y futuro” , i el president del Govern català.
La inauguració de la cinquena edició d’aquesta trobada tindrà lloc a les 19.00 hores, a l’Hotel Husa Tüca (Carretera Betren, 23), a Vielha.
Prèviament, a les 18.30 hores, el president de la Generalitat, el Síndic d’Aran i el lehendakari del País Basc faran una compareixença conjunta davant els mitjans de comunicació. Aquesta sessió informativa tindrà lloc al mateix Hotel Tuca, on se celebraran les sessions.
Després de la inauguració, al Parador de Vielha, tindrà lloc un sopar, que serà a porta tancada.
Les Jornades, que se celebraran fins el proper dia 21, són un punt de referència en la cultura catalanoccitana .Tracten temàtiques que van des de la cultura i la llengua a la jurisprudència i la problemàtica de les regions sense estat. Les organitzen el Conselh Generau d’Aran, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Lleida i la Universitat de Lleida.
Visita del president a les poblacions d’Arròs, Vielha, Salardú i Escunhau
Jordi Pujol arribarà a la població d’Arròs, a les 10.45 hores, on serà rebut pel síndic d’Aran, Carles Barrera; pel delegat del Govern català, Estanis Felip, i els conselhèrs generaus, amb els quals mantindrà una reunió. La trobada es farà a la casa deth Senyor.
A dos quarts de dotze del migdia, a Vielha, el president Pujol visitarà la casa de la vila d’aquesta població (Pl. Espanha, 1), acompanyat de l’alcalde de Vielha e Mijaran, Pau Perdices. Hi hauran unes paraules de benvinguda, a la Sala de Plens, i posteriorment, farà un recorregut per la vila i visitarà diferents obres: el passeig fluvial, la nova guarderia, la biblioteca generau de Vielha, els terrenys on s’ubicarà el Palau d’Esports d’Aran, l’IES d’Aran, el CEIP Garona i els terrenys de la caserna militar.
Després d’aquesta visita, el president inaugurarà, a Salardú-Naut Aran, l’Escola de Tècnics Esportius dera Val d’Aran (Alberg Era Garona). Prèviament, a la una, serà rebut a la casa de la vila (Trav. Balmes, 2), per l’alcalde de Naut Aran, Víctor Leon, i els regidors del municipi. Hi hauran unes paraules de benvinguda i, tot seguit, es dirigiran a l’alberg. Allí seran rebuts pel director de Turisme Juvenil Val d’Aran, Antoni Carré, i descobriran la placa commemorativa. L’alcalde, el síndic i el president de la Generalitat hi pronunciaran uns parlaments.
Aquesta Escola impartirà la formació oficial d’aquelles persones que realitzin activitats professionals de guies i monitors en l’entorn natural. És l’única reconeguda oficialment per Ensenyament i els alumnes que s’hi formin obtindran titulació oficial dins els mòduls de FP en els seus graus mig i superior. Aquesta té una capacitat per a 90 alumnes i disposa de tres aules de formació, una sala d’actes, biblioteca, i diverses sales de professors.
Per finalitzar el matí, el president dinarà amb els conselhers generaus, els alcaldes i els presidents de les Entitats Municipals Descentralitzades d’Aran. La trobada, que serà a porta tancada, tindrà lloc al Restaurant Els Pletieus (Carretera de Baqueira, s/n), a Escunhau-Vielha e Mijaran.