El Mercadal de Balaguer era una zona al costat de la porta principal de la ciutat i de la muralla de l’antiga ciutat islàmica. Aquest era un espai de comerç i un lloc d’intercanvi comercial i cultural, de trobada entre les diverses cultures que convivien dins de la ciutat.
L’Ajuntament de la ciutat i el Fòrum Barcelona 2004 han signat aquest mes un conveni de col·laboració per portar a terme aquesta festa que tindrà lloc durant l’estiu del 2004 en unes dates encara per concretar. Aquestes són les principals activitats previstes durant la celebració de la Festa “El Mercadal de les Cultures”:
– Un Festival de música multicultural amb la intervenció de música àrab, sud-americana, subsahariana, europea i autòctona.
– Una mostra gastronòmica de plats típics de totes les cultures que conviuen actualment a la ciutat.
– La inauguració de la sala “Pla d’Almata” dedicada als orígens islàmics de la ciutat de Balaguer, en les sales permanents del Museu de la Noguera.
-Visites guiades als barris islàmic i jueu de Balaguer i conferència sobre “La Balaguer de les tres cultures”.
Amb aquests acords, Balaguer es converteix en municipi col·laborador del Fòrum, figura que s’atorga en virtut d’un conveni singularitzat amb cadascun dels ajuntaments interessats. Els ajuntaments poden organitzar actes que tinguin relació amb els tres eixos programàtics de l’esdeveniment del 2004: diversitat cultural, sostenibilitat i condicions de la pau. Aquestes activitats, amb l’autorització prèvia del Fòrum, es podran anunciar com a actes associats a la programació del Fòrum Barcelona 2004. El Fòrum ha signat fins ara convenis de col·laboració amb els ajuntaments de Tàrrega i de l’Escala.